ABC, Washington Post Stand By Schiavo Memo … Mostly

Howard Kurtz addresses the controversy over the memo released by ABC under the headline “GOP Talking Points Memo” by claiming that neither ABC nor the Washington Post meant to imply that the memo originated with Republicans — only that it was circulated to them:

ABC and The Post say their reports on the Schiavo memo were accurate and carefully worded. The document caused a stir because it described the Schiavo controversy as “a great political issue” that would excite “the pro-life base” and be “a tough issue for Democrats,” singling out Florida’s Sen. Bill Nelson. Two days after the memo was reported, the Republican-controlled Congress approved a bill, signed by Bush, to transfer jurisdiction of Schiavo’s case from Florida courts to the federal judiciary in an effort to restore the brain-damaged woman’s feeding tube. …
The controversy erupted March 18 when veteran correspondent Linda Douglass reported on “World News Tonight”: “ABC News has obtained talking points circulated among Republican senators, explaining why they should vote to intervene in the Schiavo case.”
Two days later, a Post article by Mike Allen and Manuel Roig-Franzia said: “An unsigned one-page memo, distributed to Republican senators, said the debate over Schiavo would appeal to the party’s base, or core, supporters.”
Neither report said Republicans had written the memo, although they may have left that impression, and they included no comment on the memo from party leaders. ABC’s Web site went further than Douglass’s on-air report with the headline: “GOP Talking Points on Terri Schiavo.”

They may have left that impression? Yes, they may certainly have — which is why the entire press corps has treated the memo as genuine and the ABC and Post reports as accurate in that regard. When ABC titled the memo, “GOP Talking Points Memo”, that’s more than just an impression. It identifies the memo as sourced by the GOP, an allegation from which Kurtz and the Post have now retreated. Now we hear that no one can determine the actual source of the memo, and that neither of the initial reporters apparently even asked anyone from the GOP about its origin. (Michelle Malkin notes that this article, with a Washington Post byline, states specifically that the memo was given to Republican politicians by “party leaders”.)
Howard Kurtz can talk about how “carefully worded” the reports were, but the fact is that they clearly meant to associate the memo — the unprofessionally typed, factually deficient, and improperly formatted memo — with the GOP. If they didn’t, then Kurtz by implication must condemn the rest of the press corps for a type of functional illiteracy for not getting the nuance of their careful wording correct. And for all the care that Kurtz says the two media outlets put into the wording to avoid that characterization, he never asks about how the ABC headline got onto the story, nor does he mention any steps either organization have taken to correct the impression their articles have obviously left with fellow journalists in the Exempt Media.
Kurtz once again acts as an apologist rather than an objective news critic, yet another disappointment he can add to his non-coverage of the Eason Jordan scandal.

9 thoughts on “ABC, Washington Post Stand By Schiavo Memo … Mostly”

  1. Blogger Gets Burned

    It happens. You stumble upon a juicy bit of information that can’t be confirmed. You want to post it but hesitate. If it sounds too good to be true, it probably is. You blog it anyway, and it turns out to be wrong.
    It happens to journalists, especi…

  2. Day Late and A Dollar Short for Kurtz

    Its already been pointed out HERE, and HERE, that Howard Kurtz has taken note of the “memo” circulated/originated/written by Republicans about the political advantage of the Terri Schavo case.
    It is certainly a weak examination by Kurtz since the …

  3. The Washington Post Speaks

    Washington Post media critic Howard Kurtz finally addresses the issue of the questioned “talking points” memo on the Terri Schiavo legislation. (Hat tip: Michelle Malkin) He continues the corporate line of the Post and ABC News that all they report…

  4. A Retraction, But Not An Answer

    Joshua Claybourn at In The Agora posts that he has been unable to verify the information he received about the source of the Schiavo memo that surfaced during the Senate debate.

  5. Another Fake Memo? Part 3

    It looks like the Washington Post and ABC learned most, but not all, the right lessons from CBS. They did not stonewall or insult the people who criticized their reporting. When they realized that the supposed GOP memo could be…

  6. President Bush’s Popularity.

    Liberal blogs are giddy at what they believe is a negative political fallout for President Bush and Republicans over the past couple of weeks. The media polls seem to indicate that the American public, collectively, is irritated that certain officials…

  7. Kurtz covers the Document of Dubious Origin. Not w

    Michelle Malkin, Powerline, Captain Ed and others have been following the Case of the Document of Dubious Origin for several weeks now, hoping to perhaps awaken the mainstream media to the fact that they have either been completely derelict in their …

  8. The Memo

    After the media reported on the talking points memo and pretty much said that it was from the GOP, they’re now backtracking… kinda. While they called it a GOP talking points memo that was distributed by and to Republicans, they never directly said …

  9. Scoop!: Solving the

    World Exclusive Story! Must credit Fat Steve’s Blatherings! (Gee, I liked writing that).
    On March 18th, ABC’s World News Tonite ran a story about a purported memo ‘circulated among Republican Senators’ concerning the then pending Schiavo bill. . ….

Comments are closed.